|
|
|
Kansas
« Point of Know Return »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Point Of Know Return
|
| 2 | Dust In The Wind
|
| 3 | Spider, The
|
| 4 | Portrait (He Knew)
|
| 5 | Closet Chronicles
|
| 6 | Lightning's Hand
|
| 7 | Paradox
|
| 8 | Sparks Of The Tempest
|
| 9 | Nobody's Home
|
| 10 | Hopelessly Human |
|
Steve Walsh - vocals, piano, celeste, organ, synthesizer, vibraphone, percussion
Kerry Livgren - acoustic & electric guitars, piano, Clavinet, synthesizer, percussion
Rick Williams - acoustic & electric guitars
Robby Steinham - violin, viola, cello, background vocals
Dave Hope - autoharp, bass
Phil Ehart - drums, timpani, percussion, chimes
|
|
|
| Point Of Know Return
(Steve Walsh / Phil Ehart / Robby Steinhardt)
I heard the men saying something
The captains tell they pay you well
And they say they need sailing men to
Show the way, and leave today
Was it you that said, "How long, how long?"
They say the sea turns so dark that
Yo |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Чем для меня всегда была уникальна музыка Kansas, так это тем, что она, оставаясь в рамках арт-рока (стиля, доступного, прежде всего, людям думающим и искренне любящим то, что в музыке обычно называют "содержанием"), практически была лишена помпезной замороченности. Тем не менее в музыке американцев нашлось место и содержанию, и форме, и чувству меры (вот уж воистину восхитительное качество для прог. музыкантов!). Нет, не ставится под сомнение тот факт, что технический уровень музыкантов очень высок - он недосягаем, но суть их музыки абсолютно не в техническом аспекте. Чувства, красота, изысканность и, прежде всего, доступность - вот те фундаментальные истины, на которых строится творчество данного коллектива. Все здесь, как уже было сказано, построено с чувством меры: и сверхтехничные пассажи, и многослойные аранжировки, и превосходные вокальные партии - все эти моменты выверены с ,казалось бы, механической точностью и сдержанностью, но нет, друзья, все сделано искренне и от души, а вот это уже называется гениальностью. Не обладая помпезностью Yes, масштабностью и космической атмосферой Pink Floyd, "шизанутостью" (конечно же в хорошем смысле слова) King Crimson, Kansas предложили слушателю свою трактовку классического арт-рока, что позволило им долгое время удерживать ведущие позиции на мировой прогрессивной сцене. Предлагаемый альбом 1977-го года "Point Of Know Return", наряду с предыдущим ("Leftoverture") и последующим ("Monolith"), является квинтэссенцией всего самого лучшего, что есть в творчестве коллектива. Здесь вас ждет напористость и консерватизм классического прогрессивного арт-рока, обрамленного в шикарные мелодические структуры. Не обретя такой широкой известности, как скажем, те же Yes, Rush или ELP, Kansas оставили после себя внушительный пласт в скрижалях мелодичного арт-прогрессива и внесли огромный вклад в развитие современной прогрессивной музыки. В-общем, если вы хотите отправиться в путешествие по истории мировой прогрессивной музыки и заодно узнать откуда "растут ноги" у творчества нынешних прогрессив команд, лучшего путеводителя чем альбом "Point Of Know Return" американской группы Kansas вам не найти. |
|
|
| |
| | | |
| |
Арт-рок – это музыка в основном все-таки английская. King Crimson, Yes, Genesis, Gentle Giant, Emerson Lake & Palmer, Van Der Graaf Generator… Но как же приятно, что и в нечасто балующей истинными талантами Америке появилась когда-то замечательная команда Kansas со своим уникальным почерком исполнения, в котором удачно соединились хард-рок и арт-рок. Почти в то же время, но чуть позже подобный успешный синтез показали Rush. И те, и другие стали впоследствии образцами, на которые ориентировались многие современные группы – например, Queensryche (в лучшие годы, естественно) или Fates Warning. Музыка у группы была настолько не похожа на то, что в то время играли любые американские группы, что все считали этих парней англичанами. Данный альбом считается одной из лучших работ в творчестве «Канзаса». За счет выдвижения на первый план клавишных он мягче более ранних альбомов, где весьма впечатляла игра гитариста Керри Ливгрена, но зато Стив Уолш, вокалист и органист, показал здесь себя просто виртуозом. Отлично звучит и скрипач, а по совместительству еще и второй вокалист, Робби Стейнхардт. Все темы хороши по-своему: энергичный хит «Point of Know Return» о стремлении отправиться в морское путешествие на край света (кавер на эту вещь есть, например, у Vanden Plas на альбоме «Beyond Daylight»); быстрая, но лиричная «Paradox», рассказывающая о неослабном желании человека узнать больше того, что он уже знает, но парадокс в том, что иногда кажется, будто уже везде побывал и все повидал; небольшой тревожный инструментал «The Spider», плавно переходящий в интригующую «Portrait (He Knew)», посвященную одному из самых гениальных представителей человечества, Леонардо да Винчи; загадочная «Closet Chronicles» с несколькими изменениями темпа, представляющая собой грустную сказку о короле, пытавшемся делать благо для своего народа, но забытом всеми после того, как он решил уединиться для размышлений; жесткая «Lightning’s Hand» с каким-то мифологическим духом; красивая акустическая «Dust in the Wind» – несомненно, одна из лучших песен в истории рок-музыки, с грустным философским текстом о том, что «мы все всего лишь пыль на ветру»; «Sparks of the Tempest» с хард-роковым припевом, проникнутое Оруэлловским духом размышление о проблемах человека (делается сравнение с шахматами – королей и ферзей нет, остались одни пешки); медленная «Nobody’s Home», местами звучащая как реквием (здесь особенно запоминается скрипка); изумительно непредсказуемая семиминутная «Hopelessly Human» с еще одним размышлении о месте человека в мире. Да, кстати, в названии никакой ошибки нет. Это просто игра слов – вместо «Точки, после которой нет возврата» (Point of No Return) получилось что-то вроде «Точки известного возвращения». |
|
|
| |
| | | |
Многие считают, что этот пятый студийный альбом Канзаса является их лучшей работой. Именно из этого альбома знаменитая композиция "Dust In The Wind", которая лично мне показалась претенциозной и какой-то подростковой. Да и к тому же до боли напоминает "Look At Me" Леннона. В общем, не впечатлила.
Диск по стилистике и качеству материала несколько разнородный. Здесь уже нет продолжительных сюит, как это было во всех предыдущих альбомах группы; попадаются откровенно попсовые композиции (как, например, упомянутая "Dust In The Wind"), хотя общая направленность альбома - все же арт-рок. Весьма оригинальный гибрид попсы и арт-рока, представленный в заглавной композиции, сменяется чисто прогрессивными номерами "The Spider" и "Paradox". В целом, заметно некоторое упрощение аранжировок и некоторая легкость в звучании (в противовес "Song For America"). В частности, партии ударных значительно упростились.
Тем не менее, вполне приличная для 1977-го года работа. |
|
|
| |
| | | |
Очень интересный альбом. Обязателен для прослушивания всем поклонникам Dream Theater и прочего современного prog-metal'a. Может тогда все поймут, что DT и Сo группы никакие...Умеющие играть, но выдающие музыку предсказуемую и тупую.
В одном альбоме Kansas идей вместилось больше, чем за все творчество какой-нибудь "великой прог-метал группы". Правда идеи эти тоже надерганы из прога\арта 70-х, особо сильно слышны ELP.
Но Point of Know Return - альбом очень разнообразный, захвытывающий и не вызывающий дремоту. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 19431 |
They say the point demons guard is
An ocean grave, for all the brave,
Was it you that said, "How long, how long,
How long to the point of know return?"
Your father, he said he needs you
Your mother, she says she loves you
Your brothers, they echo your words:
"How far to the point of know return?"
"Well, how long?"
Today I found a message floating
In the sea from you to me
It said that when you could see it
You cried with fear, the Point was near
Was it you that said, "How long, how long
To the Point of Know Return?"
Paradox
(Kerry Livgren / Steve Walsh)
I'm on fire
Burning with the question in my mind
Strange desire
Seems there's nothing else for me to find
'Cause I've been here, and I've been there,
Seems like I've been everywhere before
I've seen it all a hundred times
Still I think there surely must be more
I've been livin', I had to take my time and change my style
Now I wonder is something gonna make it all worthwhile
I know there's more than meets the eye
Like to see it 'fore I die for sure.
Something tells me it's all right
Only one step farther to the door
There ain't no feelin', feels the same as findin' out the key
Now I'm reelin', thinking of the things that I might see
I'm not afraid to face the light
I'm not afraid to think that I might fall
I was going nowhere fast
I was needing something that would last
The Spider
(Steve Walsh)
Instrumental
Portrait (He Knew)
(Kerry Livgren / Steve Walsh)
He had a thousand ideas, you might have heard his name
He lived alone with his vision
Not looking for fortune or fame
Never said too much to speak of
He was off on another plane
The words that he said were a mystery
Nobody's sure he was sane
But he knew, he knew more than me or you
No one could see his view, Oh where was he going to
He was in search of an answer
The nature of what we are
He was trying to do it a new way
He was bright as a star
But nobody understood him
"His numbers are not the way"
He's lost in the deepest enigma
Which no one's unraveled today
But he knew, he knew more than me or you
No one could see his view, Oh where was he going to
And he tried, but before he could tell us he died
When he left us the people cried,
Oh where was he going to?
He had a different idea
A glimpse of the master plan
He could see into the future
A true visionary man
But there's something he never told us
It died when he went away
If only he could have been with us
No telling what he might say
But he knew, he knew more than me or you
No one could see his view
Oh, where was he going to
But he knew, you could tell by the picture he drew
It was totally something new,
Oh where was he going to?
Closet Chronicles
(Steve Walsh / Kerry Livgren)
Once carried through the current
And being swept away
The king is in the closet
He's hiding from today
And though he owns all fortunes
This room is where he'll stay
And his world is filled with darkness, turning grey
Gazing out the window
Of the 42nd second floor
He is separate from all others
No one knocks upon his door
And it might as well be raining 'cause the sunlight hurts his eyes
And his ears will never hear the children's cries
Once proud and full of passion
He fought the cause of man
Many people loved his courage
Many followed his command
He changed the old into the new
And the course of things to come
And then one day they noticed he was gone
At first it didn't matter
Nobody seemed to care
They all became too busy
To find him anywhere do no one knew hot even him
The problems he would find
On the day he journeyed deep into his mind
I close my eyes I go far away
Away from this battlefield
In my dreams well here I will enjoy it
Where innocence plays with all the laughing children
The kind who are crying right now
A taste of freedom from the pain
Of everything here I see
Life is sweet but I took it all for granted
And now I don't know if I could even tell you
Just what we permit, we allow
Allow me to forget the life I've made my own
I've held this nation in my hand
And yet it's not my home
Allow me just one answer just one reason why
Why this refugee of the family of man must die
Tell me why
Daydreams filled his nighttimes
And night dreams filled his days
Confusion and uncertainty
A puzzled mind of haze
You thought he was so powerful
And set upon his ways
Well he left us all to travel through this maze
I heard the king was dying
I heard the king was dead
And with him died the chronicles
That no one ever read
The closet's fully empty now
It's occupied by none
I'll draw the drapes now destiny is done
Lightning's Hand
(Steve Walsh / Kerry Livgren)
Can you see me, do you know my position how quick is your eye?
I have no home, no reason to roam yet I travel the length of the sky
I stretch my fingers jagged icy white 'till my energy's all around
My clutch is swift, my force is fearful I convey it without a sound
I live to free the skies from everyone, watch me run - watch me
The north wind rises, old man's eyes wondering deeply as he locks his door
He knows the fear when I'm too near him, he's seen me angry before
The black intruding clouds approach as I release a destructive blow
All the crashing, all the flashing light brings terror upon my foe
I fight with force and power for my land
I command the lightning's hand!
Run for cover - Oh your life is in vain if you try to escape me
Don't look back - Oh your wealthy world cannot save you
'Cause I'm gonna break you
I hear them moan, I hear them weep because they feel I belong to the devil
They feel the pain, and will again 'till they stop reaching up for this level
No one will defeat me, no one can
I command the lightning's hand!
Dust In The Wind
(Kerry Livgren)
I close my eyes, only for a moment, and the moment's gone
All my dreams, pass before my eyes, a curiosity
Dust in the wind, all they are is dust in the wind
Same old song, just a drop of water in an endless sea
All we do, crumbles to the ground, though we refuse to see
Dust in the wind, All we are is dust in the wind
Don't hang on, nothing lasts forever but the earth and sky
It slips away, all your money won't another minute buy
Dust in the wind, All we are is dust in the wind
Sparks Of The Tempest
(Kerry Livgren / Steve Walsh)
The sparks of the tempest rage a hundred years on
The voice of the dreamer screams, the cause of the pawn
The King and the Queen are gone, each piece is the same
The difference between us is a part of the game
Darkness is spreading like a spot on the sun
The dead are the living in the age of the gun
While everyone clamors for the justice they seek
The world is corrupted and the strong take the weak
They mold you and shape you, they watch what you do
The sparks of the tempest are burnin' you through
Spreading like wildfire, fallin' like rain
Though they may promise, they only bring pain
The future is managed, and your freedom's a joke
You don't know the difference as you put on the yoke
The less that you know the more you fall into place
A cog in the wheel, there is no soul in your face
Run for the cover, Millennium's here
Bearing the standard of confusion and fear
Spreading like wildfire, fallin' like rain
Though they may promise, they only bring pain
Blood in the sand, a cry in the street
Now the cycle is nearly complete
Ten thousand years, and nothing was learned
No turning back, now the wheel has turned
Big Brother is watching and he likes what he sees
A world for the taking, when he's ready to squeeze
The King and the Queen are gone, each piece is the same
The difference between us is a part of the game
Soothsayer saying now tell me no lies
What is this madness that is filling the skies
Spreading like wildfire, fallin' like rain
Though they may promise, they only bring pain
Nobody's Home
(Kerry Livgren / Steve Walsh)
It's empty now, no friendly face and nothing lives within
I look around and I find no trace to tell me what has been
So far I've come to find there's no one here, no life & fear
I came for nothing, they have gone
And Nobody's Home
I came to learn perhaps to teach but I can tell somehow
The world that I was sent to reach has got no future now
Across the galaxy to spread the word and no one heard
I came for nothing I'm alone and Nobody's Home
A requiem was never sung
No elegy was read
No monument was carved in stone in memory of the dead
For those who made this place do not remain they feel no pain
A stranger fate was never known
Hopelessly Human
(Kerry Livgren)
It's a strange aberration, this brainstorm of youth
Though it's lost in translation from fancy to truth
It's hopelessly human, both inside and out
A joyous occasion, no reason to doubt
It's easy somehow, what once was elusive is calling me now
I am waiting, I am patiently,
Doing nothing, in a reverie
Climbing higher, seeing everything
Interacting, slowly, spiralling
I am giving, while I'm watching the
Life I'm living, precious energy
Escalating, what was once just a game
It's never the same, no one's to blame
It's a strange situation, there's no cause for alarm
All these hot licks and rhetoric
Surely do you no harm
They're hopelessly human, both inside and out
A joyous occasion, there's no reason to doubt
When each word is read, would you know the difference
If nothing was said
All is rhythm, all is unity
I am laughing, as it's meant to be
Just amusing, I am using the
Word was given, making harmony
Moving slowly, dancing aimlessly
Endless circle, turning fearlessly
Resurrected, falling down again
Introspective, I'm just stating my views
Now you can choose, what do you feel
Is it for real this time