|
|
|
Satariel
« Hydra »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | The Freedom Fall
|
| 2 | Be You Angel, Be You Beast
|
| 3 | Claw The Clouds
|
| 4 | Vengeance Is Hers
|
| 5 | For Galaxies To Clash
|
| 6 | The Springrise
|
| 7 | Scattering The Timeweb
|
| 8 | 300 Years Old
|
| 9 | Nihil Juggernaut
|
| 10 | No God Loves |
|
Par Johansson - vocals
Michael Granqvist - guitars
Magnus Alakangas - guitars
Mikael Granbacke - bass
Robert Sundelin - drums
Additional musicians:
Simon Johansson - lead guitars on track 1,3 & 5
Lenny Blade - vocals on track 3 & 9
Max Lorentz - organ on track 7
Vanja Wikstrom - choirs and backing vocals on track 1, 5, 8 & 10 |
|
All music by Satariel
All lyrics by Par Johansson
Recorded in Dug-Out studios with Daniel Bergstand and Orjan Ornkloo in Designless Studio with Andreas wallstrom and in Hector Sound between April 2004 and April 2005
Produced and engineered by Daniel Bergstand, Orjan Ornkloo & Magnus Alakangas
Mastered by Magnus Alakangas at Hector Sounds
Synthesizers and effects by Magnus Alakangas
Album artwork, Satariel logo and layout by Par Johansson
Band photo by Andreas Wallstorm |
|
| The Freedom Fall
After all my efforts
to rid the demons away
Since learning by science
where to address God
By doing the good deed
and being the bitter spice
Knowing the meaning
of a heaven and a hell
We are void
Spiral or circulating
Static in His cold shivers
The will is but |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
На прошлом альбоме Satariel запомнились в первую очередь тем, что пригласили в качестве гостя настоящую легенду дума Мессию Марколина, что, конечно, привлекло к шведам внимание большого количества поклонников Марколина, но слабо сказалось на итоговом результате. К чему такое долгое предисловие? Да к тому, что практически оставив все без изменений, Satariel по-прежнему не хватает легкости в подаче материала и его сбалансированности: большинство песен сами по себе очень неплохие, с внятной и разнообразной мелодикой, с хорошим вокальным дуэтом чистого вокала а-ля тот же Марколин и дэт / блэкового гроула, но в контексте альбома слушаются с трудом, оставляя слушателя скорее в недоумении, чем гарантируя наслаждение, образуя сумбур в мыслях и полную неспособность вспомнить какой-то конкретный трек. Попытка смешать энергетику и мелодичность раннего In Flames, мрачность Candlemass и прогрессивные элементы удалась процентов на 70%. Тем, кто любит нетривиальный подход к творчеству и ищет разнообразия в мелодик дэте, пластинка придется явно по душе, остальные, боюсь так и не смогут в полной степени оценить всю широту полета мысли музыкантов. Сложный материал требует особого подхода к качеству записи, а с этим как раз у Satariel все в порядке – “Hydra” демонстрирует образцовый подход к чистому, мощному и разборчивому звуку. (Диск предоставлен компанией CD Maximum) |
|
|
| |
| | | |
| |
Приятно, когда известная тебе группа выдает очень удачный альбом. Вдвойне приятно, когда неизвестная тебе группа выпускает хороший альбом. В данном случае это второе, причем альбом "Hydra" мне понравился с первого прослушивания. Правда, практически ничего нового эти шведы не делают. Смешав мелодик-дет старой шведской школы с прогрессивом, элементами блека и готики, музыканты на выходе получили весьма качественный продукт. Абсолютно все композиции хитовы, но у всех из них есть один существенный недостаток: линейность. Слушая начало каждой из них, ловишь себя на мысли о вторичности материала, однако уже в припеве тебя радует необычный поворот в виде чистого, нетипичного для дета/блека вокала, который мелодически уходит в прогрессивные дебри. Звук несколько подкачал: некоторая «грязь» в нем все же присутствует, но инструменты хорошо различимы. И ударные, и гитарные партии на должном уровне и совершенно не скучны, как это обычно бывает у мелодик-детовых групп. Вокал заслуживает самых высоких оценок: гроул/скрим несет в себе мощь, а чистоголосое пение берет за душу своей мелодичностью и отточенностью.
Не исключаю возможности, что ценители нестандартного подхода к устоявшимся стилям по достоинству оценят эту работу. |
|
|
| |
| | | |
| |
Интересно, с чего бы это Satariel так резко сменили стиль в сторону снижения брутальности и появления вездесущей мелодичности? Впрочем, это может быть естественным шагом в развитии группы. А вот о чём они думали, скрещивая крокодила и улитку? Никакой генной инженерии, мутант под названием "Гидра" - пример того, на что способны топор и гвозди в руках энтузиастов.
По сравнению с предыдущим альбомом дэт/блэковую основу музыки сделали более мягкой и мелодичной, сдобрили акустикой, и первое, чего ей не хватает - разнообразия. Песни нарезаны из чередующихся кусочков куплет-припев, иногда слишком часто повторяемых. Также недостаёт мощности: жёстких риффов здесь не найти, ритм-секция чёткая, но по большей части приглушена или мелодией ведущей гитары с вкраплениями акустической, или появлением на заднем плане клавишей и женского голоса, или и тем и другим в произвольном порядке. В результате создаётся ровное музыкальное полотно, из которого трудно что-то выделить. Разом потеряв в скорости и энергетике, взамен музыка приобрела явно недостаточно. Мелодии красивы и приятны, но мимолётны, нет неожиданных поворотов, или других ярких запоминающихся моментов. Все композиции, естественно, различаются, и по отдельности интересны, но построение по единой схеме приводит к тому, что каждая последующая вытесняет из памяти предыдущую, даже припевы цепляются неохотно. Все припевы неизбежно исполнены чистым голосом, голос весьма красив, но его неторопливые однотипные интонации производят удручающее впечатление, и, как и мелодии, наполнены какой-то безразличной грустью. Блэковый вокал хорош когда излучает ярость и неистовство, но абсолютно не вписывается в замедленные и мелодичные песни. Из всех композиций выделяется энергичная, полная жизни "Claw The Clouds", а ещё очень красивая и душевная "300 Years Old", остальные же - как блики на воде, сверкнут - и уже их нет.
В целом, "Гидра" получилась существом странным, но жизнеспособным, и даже симпатичным. Всё портит одна мысль: могло быть и лучше, ведь предпосылки к тому видны невооружённым глазом. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 9521 |
In a all too great scenery
No one thing matters
more than one another
Chaos ever on
for eternities to pass
Mankind is but a monstrous mischief
of the great show
Nothing greater, nothing smaller,
but all things wholer
We are void
Spiral or circulating
Static in His cold shivers
The will is but a scattered piece
In a all too great scenery
The will is but a scattered piece
In a all too great scenery
Be You Angel, Be You Beast
I've crawled down graves so deep
Climbed the ladder of light
I've kissed the cross
Then broken it in halves
God speak unto me
Be you angel, be you beast
But come unto me
Clear the path, rid all doubts
But read my soul please
I don't know who you are
Am I but another fool
Or am I speaking to a god now
God speak unto me
Be you angel, be you beast
But come unto me
Clear the path, rid all doubts
This is my sacrament
My ever going strife
This is what I cry for
What's my purpose
Am I a gatekeeper
For black holes and chaos
Or the herder of souls
Like Buddha
God speak unto me
Be you angel, be you beast
But come unto me
Rid all my doubts
Claw The Clouds
When you beg and pray
Crawling and slithering in mud and clay
And you cry blood when you say
Why, where did I from thee stray
Do not stand alone
Come join our ranks
Surely no god is there for you
The universe is empty all through
For this riddle you lack a clue
In the fall there is nothing you can do
God seems to have left us
The world is ours thus
So rise up, o ye lost ones
As one we will claw the clouds
Rise up, the forsaken and dethroned
A legion wronged, to claw the clouds
When you beg and pray
Crawling and slithering in mud and clay
And you cry blood when you say
Why, where did I from thee stray
God seems to have left us
The world is ours thus
So rise up, o ye lost ones
As one we will claw the clouds
Rise up, the forsaken and dethroned
A legion wronged, to claw the clouds
So rise up, o ye lost ones
As one we will claw the clouds
Rise up, the forsaken and dethroned
A legion wronged, to claw the clouds
Vengeance Is Hers
The great breach of the free will
The most feeble of deeds
For what was violated, and was done
A righteously cruel and sadistic punishment must come
You are weak and you disgust me
I dream of a world where all of your kind are dead
No forgetting what you have done
No forgiving, you are branded with a mark you won't get rid
With rusted unsharp instruments she will cut you, slow
With hundreds of nails and spikes she will hammer you to the wall
With thorns and barbwire she will caress, and dress you
With a plastic bag over your head she'll take your breath away
You made yourself unworthy
to walk among us
Try to hide, we'll h(a)unt you down
For the ultimate sin you will bleed
And the world will hurray your departure
You are made of shit and piss
I want to purify you in a pool of your own blood
No forgetting what you have done
No forgiving, you are branded with a mark you won't get rid
With rusted unsharp instruments she will cut you, slow
With hundreds of nails and spikes she will hammer you to the wall
With thorns and barbwire she will caress, and dress you
With a plastic bag over your head she'll take your breath away
For Galaxies To Clash
In the minor of deeds
In the small gesture
rather than the gods' pose
In the small choices
Not seen in those clad in grandeur
This is where our greatest battles either be won or lost
For as gods' we are, we do gods deeds by our every breath
For as gods we are willed to be
Lest ye reject a kingdom for a hell
Rise the crown on a straight back
See the lotus unfold for you
You may be amongst us
But never against us
We bring no salvation
or heaven with us now
Only a choice of will,
being not enemies, nor allies
For as gods we are willed to be
Lest ye reject a kingdom for a hell
This is where our greatest battles either be won or lost
For as gods we are, we do gods' deeds by our every breath
For as gods we are willed to be
Lest ye reject a kingdom for a hell
The Springrise
Burn away the winter's frost
Cast down the veil of grief
Turn away from what's lost
Rise up from that grave so dark
Rivers of divinity in which to drown
The whitest of light burning my eyes
Shattering ice, my blood is warm again
The springrise, I'm this world born again
Whispering words in the wind
Roll away towards the horizon
With the staff I draw the sign
And a world dead comes in bloom
Rivers of divinity in which to drown
The whitest of light burning my eyes
Shattering ice, my blood is warm again
The springrise, I'm this world born again
With the staff I draw the sign
And a world dead comes in bloom
Shattering ice, my blood is warm again
The springrise, I'm this world born again
Scattering The Timeweb
I made the posture of EIXI
I drew the sign of the southern tower
Awoke in a distant sea
of purple and bliss
In a far off corner
of a world close, still afar
The stroke of God's hand upon my brow
A subparticular caress of the universe
As in a fevery dream I meet a greater reality
I took hold of time, by a note in minor b
A ladder of light,
seen not by eye but mind
Appearing before me
in this grandeur rite
I splinter the frosted web
of time with the cup
I leap forward into a history
ancient and bygone
In the palm of my hand I read of God's creation
And in my spine I felt its end
An ever raging pool of unpredictability
I dived and swam on the back of a whale of white noise
In the palm of my hand I read of God's creation
And in my spine I felt its end
300 Years Old
There's got to be a reason
There's got to be a meaning
For all this effort marked
By centuries of questions and doubts
I was blinded, turned deaf to speech
My hair turned grey, my flesh a rot
Every thought stillborn and my soul turned bliss
For I know nothing
The gods resented my plead
Thus I turned three hundred years old
Without having learned anything
All this pondering, it's made me sway
All this to make out the one final question
I was blinded, turned deaf to speech
My hair turned grey, my flesh a rot
Every thought stillborn and my soul turned bliss
For I know nothing
The gods resented my plead
Thus I turned three hundred years old
Without having learned anything
In dark and lonely hours
I sought to find the heart of our creation
Never could I dream of what
I found by the greatest hexagram
For I know nothing
The gods resented my plead
Thus I turned three hundred years old
Without having learned anything
The thesis of God, the search for Magick
Made me at first seek, then bow to a truth I didn't want to know
For I know nothing
The gods resented my plead
Thus I turned three hundred years old
Without having learned anything
Nihil Juggernaut
Do I quest to choose the ending of life
Go I by the stars in my microcosmos
I believe in me
The I and You
I believe in Will
The atoms of God
Are we running downstairs
With gravity upside down
I believe in me
The I and You
I believe in Will
The atoms of God
When I kill either You or I
Will it hurricane,
will it starve the world
When I make love to them
Am I then the dashboard of gods
Or is hope of change
But a sweet illusion
If I change, do I still remain no different
Twisting and burning
in the House of Gods
Will they be set ablaze
or remain their silent gaze
Is the stage already set for the labyrinth-running rat
I believe in me
The I and You
I believe in Will
The atoms of God
No God Loves
There ain't no love in this heart
No love in this chest of cramp
Cramping caused by lack of breath
The horror of being alive in a world dead
The pain of all love turned into losses
When surrendering everything
Certain no god ever heard your prayers
A line was crossed
The horror of being alive in a world dead
The pain of all love turned into losses
Satan heard you well
He'll make a heaven out of your hell
One lone star to guide that path
The clandestine for but a few
The horror of being alive in a world dead
The pain of all love turned into losses