|
|
|
Xentrix
« For Whose Advantage? »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | Questions 05:09
|
| 2 | For Whose Advantage? 06:21
|
| 3 | The Human Condition 03:37
|
| 4 | False Ideals 05:49
|
| 5 | The Bitter End 05:18
|
| 6 | New Beginnings 01:16 (instrumental)
|
| 7 | Desperate Remedies 04:50
|
| 8 | Kept In The Dark 04:13
|
| 9 | Black Embrace 03:51
|
| 10 | Running White Faced City Boy 02:47 (Gillan cover)
|
| | Total playing time: 43:11 |
|
Chris Astley - vocals, guitars (rhythm)
Kristian Havard - guitars (lead)
Paul MacKenzie - bass
Dennis Gasser - drums |
|
Recorded in June 1990 at Loco Studios, South Wales
Produced by John Cuniberti
Engineered by John Cuniberti and Mark Flannery
Mixed at Raezor Studios, London by John Cuniberti
Assistant engineer Doug Bennett
Speech on ‘For Whose Advantage?’ by Professor Smithy Nicks
Backing vocals by John Cuniberti & Phlombe Pik
All songs written by Astley, Gasser, Havard & Mackenzie, except ‘Running White Faced City Boy’ written by Colin Townes
Cover Artwork / Illustrations by Dave Higginson
Package Design / Type by Brian Burrows
Band Photos by Andrew Horsfield |
|
| 1. Questions
It's everything we do while we're here
A fear or a thought, a feeling or a dream
Touch it and taste it, breathe it all in
Say what you feel, things aren't what they seem
Why live, why breathe,
Why breed, why die?
These questions all tied up inside
It's all or nothing or what y |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Xentrix - представители редкого вида (ныне, фактически, исчезнувшего) "британский трэш-метал". Альбом вышел в очень неудачное время - в начале 90х трэш, прямо скажем, начал загибаться. Но альбом очень хорош. Отличные, не лишённые мелодизма, песни, отличная техника исполнения, социальная тематика лирики. Вокал местами похож на вокал Джеймса Хетфилда. Немного нечётко прописана ритм-секция, но это, пожалуй, единственный серьёзный недостаток альбома. Особенно впечатляет работа гитаристов - быстрая и с красивыми соло. К сожалению, Xentrix не стали знаменитыми, как всем известные трэш-банды, но свой заметный след в истории тяжёлой музыки они, несомненно, оставили. |
|
|
| |
| | | |
| |
Вам мало «Rust in Peace» и «Ride the Lightning»? Тогда приятного аппетита – к столу подается лучший альбом английского коллектива Xentrix - «For Whose Advantage?». Среди мелодичного трэш-метала с ним, на мой вкус, могли конкурировать только упомянутые альбомы грандов. Конечно, риффы у англичан те так остро отточены, как у Metallica, а насыщенность мелодиями не заставляет жадно хватать ртом воздух в надежде продохнуть, как у Megadeth, но вот рок-н-ролльной экспрессии хоть отбавляй. Очень уж увлеченно музыканты подходят к каждой композиции – вроде бы и не покорен мелодией, но выполнено все очень доступно и захватывающе. Мелодий тут много и они хороши. Конечно, хирургической точности не хватает: хотелось бы более четче, внятней… Так может быть, именно этой относительной простоты и сдержанности не достает «заоблачным» альбомам, воспоминания о которых хочется освежить не так часто? Все сделано по принципу «больше души, меньше академичности». Xentrix не посчитали зазорным быть естественней и трэшовей, использовать убойные, идущие на короткой ноге со слушателем темы и мотивы, быть ненавязчивыми и покорять прежде всего балансом и качеством. Здоровая доля прогрессивности при этом подана очень естественно, без отхода от «главной темы». Много вы знаете таких команд, что держались столь разумной черты в трэше? Я – нет. А «Running White Faced City Boy» (10) меня просто сразил, но его напора хватило лишь на две с лишним минуты… Еще хочется выделить «Shadows оf Doubt» (12) – на ней коллектив показал, что ему не чужды минорные настроения, очень сдержанные и интеллигентные в своих проявлениях. Вложи англичане в каждую свою композицию столько эмоций, я бы без сожаления забыл о заокеанских достижениях на той же стезе.
Впрочем, в музыке свою национальную принадлежность Xentrix ничем не выдают, в отличие от Sabbat. Соответственно, ничто не помешает мне назвать «For Whose Advantage?» одним из лучших альбомов американской школы мелодичного трэша. (Диск предоставлен компанией CD-Maximum) |
|
|
| |
| | | |
| |
Второй альбом британских трэшеров Xentrix, причем у меня в распоряжении японское переиздание, ибо бонус-трэком здесь пущен "Ghost Busters" (Ray Parker Jr. Cover), вышедший чуть ранее на ЕР.
Xentrix играют рафинированный британский трэш, в котором все партии и паузы высчитаны до копейки. И собственно - техничное гитарное исполнение Kristian Havard'a очень много значило для процесса становления команды. Кристиан на альбоме весьма представителен и изыскан, у него масса идей и приемчиков, и главное - они нравятся публике.
Xentrix всегда были в гуще концертной деятельности, потому-то, собственно, и были замечены английским отделом Roadrunner Records. И кстати, продолжая тему, ПОСЛЕ ПЕРВОГО АЛЬБОМА они в 1990 году бросились в очередное турне по Великобритании - но уже ХЭДЛАЙНЕРАМИ.
Продюсер John Cuniberti делал этот диск (как и первый), и он нарулил весь этот четкий замах и забой. Всё записано предельно аккуратно и с британской скрупулезностью, а Кристиан как мог облагородил это изделие своей импозантной гитарной работой. Он постоянно вводит в свои партии совсем не металлические куски (отчего некоторые рецензенты говорят о прог-треше), на диске даже есть интермедия "New Beginnings", сыгранная на акустической гитаре. Ну вот зачем она? "А надо!" (с)
Потому что после нее боевик "Desperate Remedies" смотрится ещё круче, во всяком случае поначалу!
Ещё один забойный и захватывающий трэк - это "Black Embrace".
Необходимо сказать, что вокалист (и ритм-гитарист) Chris Astley не принадлежит к первой десятке трэш-вокалистов, но он нисколько не комплексует. Это трэш, а не рок-опера, он знает, как петь в трэшевом ключе, дабы толпа подпевала на концертных площадках. А что ещё надо?
Кстати, на оригинальном диске есть и без всякого "Ghost Busters" кавер на Gillan - "Running White Faced City Boy". На великих и надо делать каверы, тянуться и поднимать собственную планку.
Фильм "Ghostbusters" был кассовым, песня из него, в исполнении Ray Parker Jr., пробила хит-парады, а кавер в металлическом плане - успех для Xentrix (хоть и возмутил некоторых тру-металхэдов). Группа выпустила ЕР с этой нетленкой, и понятное дело, не могла не стебануться. К финалу песня убыстряется, заставляя меломанов бежать к своему виниловому проигрывателю, смотреть с какого… скорость вдруг выросла вдвое. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 21069 |
A prize or a secret, Which path do you take
Decisions and gambles, a goal to be scored
Risks and lies we all make mistakes
Why live, why breathe,
Why breed, why die?
These questions all tied up inside
Thoughts without pictures
Looks without seeing
Words without reason
Touch without feeling
Life is your reward
Not to be ignored
Why ask the questions when there's no answer?
Why play the game when there's no way to win?
Why ask the questions when there's no answers?
Why seek the truth when the truth is within?
2. For Whose Advantage?
Corporate decisions made each day
Affecting everyone
Commercial growth is all that counts
Not harming anymore
Invade in trust, ideals unjust
Hide your reality
Invisible truth, enslaving youth
For useless vanity
They do not want to see
Their own stupidity
Unskilled hands work unashamed
Out of necessity
Incompetence and sickening greed
Void of mentality
Abolish choice, deal to the voice
Dismiss it as a lie
You violate, claim to create
Keep smiling when you die
They do not want to see
Their own stupidity
For whose advantage anyway?
This reckless nature you display
Is raping those who have to obey
Undignified
Undisciplined
Undeserved
Unashamed
Unexplained
Undisturbed
They do not want to see
Their own stupidity
For whose advantage anyway?
This reckless nature you display
Is raping those who have to obey
3. The Human Condition
An age that's in decline
The blind lead the blind
Live from day to day
Nothing here yet you stay
Painful memories you recall
Nothing left for you at all
Your life is your priority
No hope for you alone
Kept out of sight
Unseen, disowned
By society
You know what will be will be
No such thing as destiny
To watch the world as time ticks by
Many truths that you deny
You cannot change the way you feel
Some emotions you can't conceal
No way to end your misery
No hope for you alone
Kept out of sight
Unseen, disowned
By society
Salvage you identity
You cannot life off charity
This is a high price to pay
For being led astray
No feeling here but apathy
Can't risk emotional injury
No time for thought or sentiment
No hope for you alone
Kept out of sight
Unseen, disowned
By society
No hope for you alone
Kept out of sight
Unseen, disowned
By society
4. False Ideals
Invented by the human mind
Not knowing what was real
What sort of god lets people die?
Yet still to him you kneel
Only hypocrites and sinners
Feel they have something to gain
And the old, torn and afflicted
Think that he can heal their pain
What is wrong, why can't these people see?
Ask yourself is it truth or blasphemy?
You will find you cannot face adversity
No more time, such insecurity
Born again your conscience clear
You give your life to him
Renounce those who are faithless
Contentment lies within
Worship what you cannot see
Small minds you can distort
Force fed with false ideals
Why believe what you are taught?
What is wrong, why can't these people see?
Ask yourself is it truth or blasphemy?
You will find you cannot face adversity
No more time, such insecurity
So book in hand you stand and preach
Telling us to repent
Something about a promised land
Or eternal torment
Could this be your vocation
Or another mistake
Just deny provocation
From this nightmare you'll awake
What is wrong, why can't these people see?
Ask yourself is it truth or blasphemy?
You will find you cannot face adversity
No more time, such insecurity
5. The Bitter End
Entangled in a web or sordid lies
No hope until I walk with open eyes
The way I feel I can't express
We trust each other less and less
Twisted thoughts and twisted deeds
Ever changing different needs
Never planned it quite like this
No more pain I'm powerless
Do we end it while we can
Or should we make a differing plan?
I cannot treat you like a friend
Must we see it to the bitter end?
Confused don't know which way to go
Carry on, the hatred grows
Never have any kind of peace
Until I find my own release
Do we end it while we can
Or should we make a differing plan?
I cannot treat you like a friend
Must we see it to the bitter end?
Maybe now you'll understand
Or do you need a helping hand?
Time will pass and we will see
We were just not meant to be
6. New Beginnings
[INSTRUMENTAL]
7. Desperate Remedies
Seek the perfect race your knowledge you provide
Is this a worthwhile cause or just genocide?
Torment and despair alone and cast aside
No sympathetic ears to hear their cries
No justice in their world
Competence is no excuse for ignorance
Blameless yet their death has no significance
Sorrow and emotion are a consequence
Their eyes forever closed and you ask why
No justice in their world
Taking liberties with other people's lives
Testing theories to their demise
Could this be--desperate remedies
Fundamental thoughts you try to satisfy
The exception proves the rule and that you verify
This work in time of peace you cannot justify
The only words you ever speak are lives
No justice in their world
Taking liberties with other people's lives
Testing theories to their demise
Could this be--desperate remedies
8. Kept in the Dark
Black days for humanity
Suffer the pain, the futility
Select few with immunity
Not the case for the majority
Eyes that pierce the world restrained
Healthy will to reveal contained
Questions search for truth remains
What is it you wanna see?
What is it you wanna hear?
Control is all that it can be
Control is what we all should fear
What is it to be?
Is it life or authenticity?
Black is truth or is it white?
Kept in the dark, cannot see the light
Words of power start to infect
Must see through must disconnect
Word of truth we all elect
If truth is dead then resurrect
Green is all that they can see
Their only link with reality
Who controls the monopoly?
Exploitation done professionally
What is it you wanna see?
What is it you wanna hear?
Control is all that it can be
Control is what we all should fear
What is it to be?
Is it life or authenticity?
Black is truth or is it white?
Kept in the dark, cannot see the light
9. Black Embrace
Chosen for this brutality
You see no sign you're unaware
This is the start of the atrocity
That will send you far beyond repair
Trapped inside yourself
A dark, lonely place
Because of what you are
Eternal black embrace
You're void of all self-respect
Your dignity has gone
Don't know what you expect
You feel like you're the only one
Trapped inside yourself
A dark, lonely place
Because of what you are
Eternal black embrace
This black cloud hangs over you
Plague you right until your dying day
Always something that you can do
Speak out, don't fade away
Trapped inside yourself
A dark, lonely place
Because of what you are
Eternal black embrace