|
|
|
Ancient Rites
« Dim Carcosa »
| |
|
| |
|
|
| |
| |
| |
1 | The Return 03:05
|
| 2 | Exile (Les litanies de Satan) 03:44
|
| 3 | Victory or Valhalla (Last Man Standing) 04:17
|
| 4 | ...And The Horns Called For War 04:15
|
| 5 | North Sea 06:30
|
| 6 | Gotterdammerung (Twilight of the Gods) 04:30
|
| 7 | (Ode to Ancient) Europa 04:15
|
| 8 | Remembrance 01:59
|
| 9 | Lindisfarne (Anno 793) 05:01
|
| 10 | On Golden Fields (De Leeuwen Dansen) 05:37
|
| 11 | Dim Carcosa 03:14
|
| | Total playing time 46:33 |
|
Gunther Theys - vocals, bass
Erik Sprooten - guitars
Jan "Цrkki" Yrlund - guitars
Domingo Smets - keyboards
Walter Van Cortenberg - drums
Additional musicians:
Oliver Philipps - vocals, piano
Ciara - female vocals |
|
|
| 1. The Return
No house stood there but straight
Its walls must crack
In full mid-day
The darkness was so grand
And no light was in the land...
Fatherland
2. Exile (Les Litanies de Satan)
O Satan, prends pitiй de ma longe misиre !
Oh Thou, the most savage of angels
God only judg |
|
|
|
|
|
|
|
| |
|
|
|
Немного найдется на современной блэк-сцене групп, в творчестве своем затрагивающих темы не только мифо-теологические проблемы, а реальную историю Средневековья, которая, на мой взгляд, гораздо интереснее, чем любой фэнтезийный мир. Ancient Rites на новом альбоме демонстрируют как раз такой художественный подход - аккуратный, европейский, бережно и филигранно реконструирующий исторические "дела давно минувших дней". Странно, что симфо-блэк Ancient Rites, стиль достаточно молодой, очень органично сочетается с такой лирикой, с такими "Старинными преданиями". Оформление альбома великолепно, обложка напоминает драгоценную древнюю книгу-инкунабулу, сквозь обложку которой в смутном дымчатом зеркале видна Туманная Каркоза - старый французский город Каркассон, основанный еще во времена Римской империи. Любопытно, что первую (немую) экранизацию истории Жанны д'Арк снимали именно там, у стен Каркассона...
Героические деяния французов вдохновили Гюнтера на написание одной из лучших вещей альбома - "…and the Horns called for War", посвященной трагической истории Роланда, племянника Карла Великого, императора франков. Но это не прямое цитирование знаменитой "Песни о Роланде", а творческое, полностью новое прочтение. Восхитительно.
Очень сильна также "Lindisfarne (Anno 793)" - если мне не изменяет память, имеется в виду захват викингами известного на всю раннехристианскую Европу монастыря на острове Линдисфарн, примерно о том же песня Iron Maiden "Invaders". "Exile (Les Litanies de Satan)", очевидно, инспирирована творчеством Шарля Бодлера. А самая, должно быть, необычная и красивая песня на "Dim Carcosa" - это "On Golden Fields (De Leeuwen Dansen)", аранжировка ее заставляет поверить в реальность того, что вещь эта средневековая, она поется под старинные инструменты чистым голосом и совершенно аутентична музыке минувших столетий.
В общем, альбом хорош, как старая сказка, это настоящая "Ода Старинной Европе", как назвал Гюнтер одну из песен. Драгоценность. |
|
|
| |
| | | |
| |
Третий (или четвёртый) альбом группы. Великолепное оркестрованное вступление в стиле неоклассик-дарквэйв плавно обретает голос – из ниоткуда как бы прорастает, к сожалению, ненадолго, мужской хор. После этого всё как-то очень плавно перерастает в мощный симфо-блэк, который на голову превосходит по технике исполнения и композиционному мышлению абсолютное большинство «конкурентов», кроме разве что нескольких команд «высшей лиги». Всё на своём месте – и готик-думовые вставочки, и оркестрованные бэкграунды, и несколько типов вокала (естественно, всяко-разный скриминг и «чисто-мелодичные»). Местами ударник впадает, по всей видимости, в эпилептический припадок, так как по скорости бочек местами лично у меня возникают ассоциации лишь с Marduk :))) Бас же еще больше «железо-бетонирует» эти моменты, и если бы не великолепное продюсирование (из-за которого» всё прекрасно слышно и звучит на приличном аппарате даже с «Зиг-Заговской» кассеты), то просто получился бы совершенно невразуметельный, кашеобразный забой. Большинство трэков построено по классической, скорее, правда, для пауэр-спида или классического трэша, нарастающей схеме – медленное помпезное начало, сделавшее бы честь любой викинг-группе, затем – бодрящий такой, быстренький куплет, затем – «туши-свет» в припеве, непременное «лирическое отступление» и/или «суперсоло» ближе к концу песни, после чего еще один куплет и аут. Словом, ничего неожиданного. Если с чем-нибудь сравнивать – то это какой-то гибрид последних Emperor, истеричности Anorexia Nervosa и сверхмелодичной, даже где-то пауэрной помпезности незаслуженно забытых Crown Of Autumn. В общем и целом – очень качественная и приятственная вещь. Хотя к концу диска музыканты явно «сдали» (ударнику, по крайней мере, стало лень также сильно, как в начале, долбить бочки). |
|
|
| |
| | | |
| |
Древние Обряды – именитая и породистая команда из Бельгии, вполне заслуженно пользующаяся немалым уважением. Все-таки 18 лет в андерграунде это не шутки. Команда пережила как времена относительного успеха и признания, так и болезненные падения, включая смерти двух участников проекта.
Если первичный этап творчества бельгийцев был посвящен Сатанизму и темным средневековым оккультным изысканиям, то с начала третьего тысячелетия основной темой творчества команды стали славные языческие времена древней Европы.
Релиз «Dim Carcosa» получил, в основном, восторженные отзывы как в Европе, так и на пост-советском пространстве. Честно говоря, я не совсем понимаю почему. Музыка очень вылизана, даже выхолощена, с мажорно-глянцевым отливом и с чувствительным таким душком мейнстрима.
Звук в Spacelab Studio вырулили конешно козырный – объемный такой и приятный, но слишком вылизанный и ровный. Музыкальная составляющая мне лично напоминает других бельгийских ветеранов Enthroned. Все сыграно очень профессионально, без косяков. Структура композиций чрезвычайно сложна, въезжаешь далеко не сразу. Много скоростных, бласт-битовых моментов, которые сменяются ультра-мелодичными, чуть ли не лирическими проходами. В музыке обилие, прямо-таки засилие клавишных. Иногда они приходятся к месту, а иногда чувствуется явный перебор. Вокал преимущественно стандартный блек-металлический хрип, но присутствует и хоровое пение под язычество. Конечно, имеется ряд очень удачных эпизодов, но эпическая атмосфера, которую пытались создать музыканты, рушится на корню чересчур рваной структурой композиций и слишком мажорным и глянцевым звуком.
На мой взгляд, релиз получился как сладкая патока, слишком приторный и густой. Одного, двух глотков более чем достаточно. А наслаждаться такой музыкой более сорока пяти минут довольно проблематично. К тому же, этот релиз – значительный шаг из андерграунда к мейнстриму, что настораживает и беспокоит. |
|
|
| |
| | | |
| |
|
| |
просмотров: 14287 |
Those who chant songs to his praise
Oh Prince of exile...
To whom in every tale done wrong
(but who) after defeat, always redresses more strong
Like a patron saint of
Heavens rejected souls
Distinctively closer to
Humanity Thou art
Connected to
Mother earth more profound
Oh Thou fallen angel of gloom, joyfully I join thy side
Even if this means eternal fire, I embrace thy kingdom of night
Exile, exile!!!!!
Wandering in Thy wastelands
Far away from the heavenly autocrat
Close to Thee I chose to repose
Liberated from God's wrath
Exile!!!
A temple raised for the ones like us
With plentiful room for science
A shelter for creative minds
To dream away in silence...
Oh Thou fallen angel of gloom, joyfully I join thy side
Even if this means eternal fire, I embrace thy kingdom of night
3. Victory or Valhalla (Last Man Standing)
Last man standing
Last man standing
Victory! Last man standing!
Valhalla!! Last man standing!
Shattered and mortally wounded
On the battlefield they lay
Farewell my fellow companions
Thy souls have gone away
(we shall not behold the green fields nor hear the birds sing in may
to defend we have fought and won though with our life we paid)
Victory or Valhalla
Must again be the rallying cry
Ancient pride restored
Let the ancient banners fly high
Broken hilt in my hands
I saw my last break of day
Here and now we found our graves
Our bodies vultures prey
If our folk ever doubts
Or their souls have gone astray
Then lead the way to this place
Where our bones still lay
Stand strong with clenched fists
Withstand with all thy might
Stand strong with clenched fists
Until they are silenced right
Let the glory shine on thee
Lift thy ancient legacy... into light!
Lift thy legacy into light, so their spirits will
Shine on bright... shine bright!
Stand strong with clenched fists
Withstand with all thy might
Stand strong with clenched fists
Until they are silenced... right!!!
Victory or Valhalla must be
Again the rallying cry
Ancient pride restored
Let the ancient banners fly high
When the cause is noble and justice at thy side
To hold what is thine and the fight is right
Victory! Last man standing! Valhalla!
Last man standing!
Victory! Last man standing! Valhalla!
Last man standing!
4. ...and The Horns called for War
And the horn called for war!
The Franks strike on, their hearts are good and stout
Moors are slain, a thousandfold, in crowds
Left of five score are not two thousand now
No man on earth has more nor better found
In chronicles of Franks is written down
What vassalage he had, our Emperor
(Charlemagne)
And the horns...called for war!
Marvelous in the battle now and grand
The Franks here strike, their good brown spears in hand
Then had you seen sorrowing of clans
So many a slain, shattered and bleeding man!
Biting the earth, or piled here on their backs!
The Saracens cannot withstand the attack!
And the horns.. called for war
And the horns... called for war!!!!!!!!
No house stood there but straight
Its walls must crack
In full mid-day
The darkness was so grand
And no light was in the land
And many said, We in the judgement stand
The end of time is presently at hand
They spoke no truth, they did not understand
‘t was the great day of mourning for Roliant
And the horns.. called for war
And the horns... called for war!!!!!!!!
Marvelous in the battle now and grand
The Franks here strike, their good brown spears in hand
Then had you seen sorrowing of clans
So many a slain, shattered and bleeding man!
Biting the earth, or piled here on their backs!
The Saracens cannot withstand the attack!
And the horns.. called for war!!!
5. North Sea
Once there sailed the North Sea
The North Sea wide and cold
A ship heavily loaded
With the world's most precious gold
The enemy ship was floating
To steal our precious gold
Floating on the North Sea
Our North Sea wide and cold
Our youngest comrade, the bravest of us all
Volunteered to sink the boat loaded with gold
He jumped into the North Sea
Our North Sea, wide and cold
Our valiant friend, approached the ship's hold
With his fairest knife he gouged out a hole
Down! Down! And down! Down went the boat!!
Our valiant friend, approached the ship's hold
With his fairest knife he gouged out a hole
Down! Down went the boat!!!
North Sea! Swallowed by the waves
North Sea! They found their seaman's grave!
North Sea! Swallowed by the waves
North Sea! They found their seaman's grave!
But not before a hostile archer
Had aimed at our youngest friend
Who got hit in the chest and also down he went
We pulled him onto deck
And on our deck he died
A seaman's grave became his part
The message (delivered) to his bride
Our youngest comrade
In his young pride
Now he embraced the North Sea
The North Sea as his bride!
North Sea! Our comrade young and brave
North Sea! Down in a seaman's grave
North Sea! Our comrade young and brave
North Sea! Down in his seaman's grave
6. Gцtterdдmmerung (Twilight of the Gods)
Wir sind Gцtter (We are gods)
Gott ist der Mensch (god is man)
Sein ist die Hand die schaft (his is the hand that makes)
Sein ist die Hand die verletzt (his is the hand that wounds)
Gцtterdдmmerung!
We are gods, God is man
His is the hand that makes, his is the hand that wounds!
As I behold your crucified lord
It is pity I feel not a sign of purification
And yet it are millions taught by his word
Die Gцtterdдmmerung ist hier!
(the twilight has come)
Die Gцtterdдmmerung ist hier!
A universal message of love
Lessons for the world to be clear
But I sense megalomania in his word
Dogmatic, based on fear
Die Gцtterdдmmerung ist hier!
Die Gцtterdдmmerung ist hier!
Like the word taught in that other book
By some other prophet born in the East
Screaming ‘jihad!!’ Lifes they took
On the non believers corpses they feast
Not that Jahweh offered the other cheek
As he so firmly told his followers to do
Too many sacrifices in His name
Far too many lies not to look through
And here I stand alone in the night
No god or master above me
Do I suffer from this lack of divinity
Faith, my dear friend, can be splendid indeed
A force to hold on when the feeble soul bleeds
Religion served to the masses
Might be a dangerous seed
Forced down your throat
The last thing a free man needs
I walk a lonely path
Am I so blind to see?
At least I can say my soul is free
And my only god is me...
We are gods, God is man
His is the hand that makes, his is the hand that wounds!
We are gods, God is man
His is the hand that makes, his is the hand that wounds!
7. (Ode to Ancient) Europa
(from Gallia to Germania)
I still hear the ancient warcry
(Roma to Brittania)
I still hear the ancient battlecry
The great old European heroes, the proud old European names
Like snow now melted for sunlight, today their lustre gleams
Gone are the great old empires, the proud old names are low
That shed a glory over the ancient world, a thou sand years ago
But wandering the medieval cities beholding our ancient lands
Albion, Saxonia, land of Franks constructed by our ancestor's hands
(from Erin to Caledonia)
I still hear the ancient warcry
(Ellada to Helvetia)
I still hear the ancient battlecry
(from Lusitania to Hispania)
I still hear the ancient warcry
(Mycenae to Macedonia)
I still hear the ancient battlecry
In the country of our fathers on the land and sea
Can you hear a million voices? Thy forefathers summoning thee!
Summoning thee!
Many centuries ago, beyond the hazy space
In Brittany, Eire and Caledonia there dwelt a mighty race
Celts they were called, like their holy oaks, they had a giant grace
(fierce was the Byzantine empire
Spread over the Balkans, Asia, Minor and Greece
Combining eastern and western tradition
A gateway to the East)
Slavonian kingdoms, empires and tribes
Defending their ancient lands and rights
From invading hordes from the East
Thousands slaughtered (fair) men and beast
(from Byzantium to Phoenicia)
I still hear the ancient warcry
(Etruria to Cymru)
I still hear the ancient battlecry!!
8. Remembrance
[Instrumental]
9. Lindisfarne (Anno 793)
All heaven and earth were still
As if God's paradise never lost
None could foresee the silent (approaching) chill
(in the shape of raging heathens)
Through Durham monks experienced at high cost
Martyrs made Christians fallen in this Pagan attack
No shrine left untouched, sacred loot on their back
Lindisfarne, Odin rides!
Lindisfarne, down in flames!
Lindisfarne, Odin rides!
Lindisfarne, down in flames!
Martyrs made Christians fallen in this Pagan attack
No relic left untouched
Hear the sound of the Norsemans laughter
Behold their rise, sacred loot on their back
Saint Cuthbert lowering the head
The head for Odins sons
Lindisfarne, Odin rides!
Lindisfarne, down in flames!
Odin.... rides over the Nordland again
Odin.... rides over the Nordland again!
Desecration of the holy island!
All heaven and earth were still
As if God's paradise never lost
Through Durham monks experienced at high cost
Lindisfarne, down, down in flames!
Saint Cuthbert lowering the head
The head for Odins sons
As for now the heathen still prevails
Pagan warriors mocking God
Witness their fury, hear the victory hails
Hear the victory hails!!!
Lindisfarne, Odin rides!
Lindisfarne, down in flames!
Lindisfarne, Odin rides!
Lindisfarne, down in flames!
Lindisfarne, down, down in flames!
10. On Golden Fields (De Leeuwen Dansen)
We ask not the pleasure that riches supply
Our weapons shall regain
What betrayers must buy
Throwing back the invaders
Reigning our land and waves
And finally teach these nobles
What it means to be slaves
Far more large in numbers
Better armed they came
But are it not our cities
That these rascals claimed?
A victory rather certain
They held within their hands
But courage, craft and justice
Gave us a stronger hand
Bloodstained flags
Hear our men roar
But under foreign rule
Bloodstained flags
Hear our men roar
We shall suffer no more
We shall suffer no more!
“Het Vlaamse heir staat immer pal
Daar ’t winnen of daar ’t sterven zal
Alhier, aldaar aan lange lansen
De leeuwen dansen, de leeuwen dansen”
Oh, land of the Flanders
From field to shore
Shall view us as victors
Oh, land of the Flanders
From field to shore
Shall view us as victors
Or view us no more!
For victory was ours against all odds
Truly a miracle in a world without gods
Bloodstained flags
Hear our men roar
But under foreign rule
Bloodstained flags
Hear our men roar
We shall suffer no more
We shall suffer no more!
(I close my eyes. A voice from a century buried by time and dust teaches my
ears. And the troubadour sings:)
“Het Vlaamse heir staat immer pal
Daar ’t winnen of daar ’t sterven zal
Alhier, aldaar aan lange lansen
De leeuwen dansen, de leeuwen dansen”
En de leeuwen dansen…
11. Dim Carcosa
Black stars shine on the ancient fortified town
The sun invisible or since long down?
Over the dismal landscape
Above Carcosa
No sound, only the wind sighed
Behind mysterious moons, strange towers hide
But even more sitant is
Lost Carcosa
Tales that the Hades will sing
Vague stories of a yellow king
Must die untold in
Strange Carcosa
Mysteries hidden by lake Hali’s nebulous depths
A presence of bizarre beauty and dread
Remains unrevealed
In Carcosa
Above the desert high
Twin suns circle the sky
Nevertheless dim still
Is Carcosa
My voice turns weak, lost is my mind
I see, but I am blind
And no sign of life in
Dim Carcosa